.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
زندگینامه دکتر محمود بهزاد
پدر زیست شناسی نوین ایران
زندگینامه دکتر محمود بهزاد

دکتر محمود بهزاد در سال ۱۳۴۱ مامور تاسيس سازمان کتاب های درسی شد و با تلاش او همه کتاب های درسی ايران (از دوره ابتدايی تا پايان دوره متوسطه) تدوين و تاليف شد و با رسم الخط واحدی به چاپ رسيد.

دوران كودكی و جوانی

دکتر محمود بهزاد سال ۱۲۹۲ در رشت ديده به جهان گشود و در عصر روز پنجشنبه هشتم شهریور 1386 در سن 94 سالگی درگذشت. پدرش جواهرساز بود. چون جواهرات را به سبک فرنگی می ساخت، او را مشهدی علی فرنگی ساز خطاب می کردند. تحصيلات دوره ابتدايی و متوسطه را در رشت گذراند و جزء اولين ديپلمه های گيلان بود. سپس به دانشسرای عالی راه يافت و در سال ۱۳۱۴ در رشته علوم طبيعی و تربيتی فارغ التحصيل شد. پس از اتمام خدمت نظام وظيفه رهسپار کرمانشاه شد و به مدت ۵ سال در آن استان ماند و سپس به رشت مراجعت کرد. به دليل آشنايی کامل با زبان فرانسوی و مطالعات مداوم، کتاب «داروين چه مي گويد؟» را به سال ۱۳۲۲ تاليف و کتاب «راز وراثت» اثر ژان روستان را در سال ۱۳۲۳ ترجمه کرد.

تحصيلات و فعاليت های علمی

در سال ۱۳۲۴ با توجه به علاقه زيادی که به زيست شيمی داشت، به موازات تدريس در دبيرستان البرز تهران در دانشکده داروسازی ثبت نام کرد و در سال ۱۳۲۸ با اخذ مدرک دکترای داروسازی، فعاليت خود را در تهيه کتاب های درسی و کمی درسی متمرکز ساخت. استاد به سه زبان فرانسه، انگليسی و آلمانی آشنايی دارد. در سال ۱۳۳۹ با ترجمه کتاب «سرگذشت زمين» تاليف جورج گاموف وی برنده جايزه سلطنتی شد. ترجمه کتاب «روانشناسی فيزيولوژيک» که در سال ۱۳۴۸ انتشار يافت، موجب شد برای تدريس روانشناسی فيزيولوژيک به دانشگاه تهران دعوت شود. از آن پس در دانشگاه تهران، دانشسرای عالی و مدرسه عالی دختران به تدريس زيست شناسی و روانشناسی فيزيولوژيک پرداخت. وي از سال ۱۳۳۹ به مدت ۱۵ سال در دبيرستان رازی علوم طبيعی را به زبان فرانسوی تدريس کرد.

در سال ۱۳۴۱ مامور تاسيس سازمان کتاب های درسی شد و مدت دو سال رياست اين سازمان را به عهده داشت. خدمات درخشان او در سازمان کتاب های درسی فراموش نشدنی است؛ با تلاش او همه کتاب های درسی ايران (از دوره ابتدايی تا پايان دورهٔ متوسطه) تدوين و تاليف شد و با رسم الخط واحدی به چاپ رسيد. در سال ۱۳۶۰ به زادگاه خود بازگشت و همکاری خود را با انجمن داروسازان گيلان آغاز کرد و با بيش از ۶۰ سال تدريس در زمينه های مختلف زيست شناسی، فيزيولوژی و ژنتيک به عنوان «پدر زيست شناسی نوين ايران» معروف شد. استاد دکتر بهزاد پرکارترين نويسنده و مترجم کتاب های علمی در ايران است. تعداد تاليف ها و ترجمه هاي او به ۹۸ جلد کتاب می رسد که ۶۳ کتاب را به تنهايی و ۳۵ کتاب ديگر را به ياری همکاران دانشمند خود تاليف و ترجمه کرده است. آثار او عموما مورد استقبال و توجه دانش پژوهان، دانشجويان و دانش آموزان قرار گرفته و برخی از تاليف ها و ترجمه های وی همانند «داروينيسم و تکامل» اکنون به چاپ دهم رسيده است. اغلب آثار استاد بهزاد توسط ناشران معتبر همانند بنگاه ترجمه و نشر کتاب، شرکت سهامی کتاب های جيبی، اميرکبير، خوارزمی، نيل، کتاب فروشی مرکزی و نيز انتشارات دانشگاه ها چاپ و منتشر شده است. علاوه بر آثاری که نام برده شد و نيز کتاب هايی که با همکاری ديگر استادان منتشر ساخته، صدها مقاله در زمينه های مختلف از وی به چاپ رسيده است. تا روزهاي پاياني عمر نيز با همکاری انجمن داروسازان، مجله «حکمت» حاوی آخرين اطلاعات پزشکی و داروسازی را در رشت منتشر می کرد. دكتر بهزاد هشتم شهريور 1386 در رشت درگذشت.

از جمله آثار وی می توان به بيولوژی برای همه، آيا به راستی انسان زاده ميمون است؟ (چاپ ۴)، بدن من (چاپ ۲)، علوم سال سوم دبستان های کشور، علوم سال چهارم دبستان های کشور، نکاتي چند درباره ژنتيک (چاپ ۲)، نکاتی چند درباره فيزيولوژی عمومی، نکاتی چند درباره فيزيولوژی اعصاب و غدد داخلی (چاپ ۲)، نکاتی چند درباره زيست شناسی (چاپ ۲)، نکاتی چند درباره روانشناسی فيزيولوژيک، داروينيسم و تکامل (چاپ ۹) و ترجمه و تالیف آثار بی شمار دیگری اشاره کرد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

mahdiput63@yahoo.com 20 شهريور 1386
با سلام. باز هم دست شمال نیوز درد نکند که حداقل اینها از این شخصیت علمی و افتخار شمال یاد کردند.وگرنه جای دیگه که خبری نبود
نا شناس 25 شهريور 1386
خداوند ايشان را قرين رحمت فرمايد انشاء الله. اميدوارم در شمال از اين انسانهاي بزرگ باز هم به بار آيند.
sikaeeea moqim qom 4 آذر 1386
خدايش رحمت كند اورا
نا شناس 29 خرداد 1387
ايشان از بزرگترين افتخارات شمال ايران هستند و من به هم شمالي و هم نژاد و هم زبان بودن با ايشان افتخار مي كنم. خداوند روحشان را شاد و راهشان را مستدام گرداند. يك صلوات براي شادي روح اين بزرگمرد...
نا شناس 29 خرداد 1387
ايشان از بزرگترين افتخارات شمال ايران هستند و من به هم شمالي و هم نژاد و هم زبان بودن با ايشان افتخار مي كنم. خداوند روحشان را شاد و راهشان را مستدام گرداند. يك صلوات براي شادي روح اين بزرگمرد...
ض.خ 6 تير 1387
کاش بهزاد بود و کاش ما اینقدر مرده پرست نبودیم و هزاران ای کاش دیگررر

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.164 seconds.